Logo grenskoerier.nl
Ook met Koningsdag komt Pim donkers weer met zijn quiz op de 'buis'
Ook met Koningsdag komt Pim donkers weer met zijn quiz op de 'buis' (Foto: )

Met de quiz van Pim mag iedereen meeliften

Wie zijn kroeg liefheeft koopt een voucher voor straks als alles weer normaal is


In tijden van nood worden mensen creatief. Er worden initiatieven uit de grond gestampt onder het motto: ook al is de situatie verre van prettig, we maken er het beste van. Zo heeft de horeca onder andere een voucher-actie bedacht en Pim Donkers kwam afgelopen zaterdag voor het eerst met zijn 'Thuis voor de Buis Partyquiz'. 'Een initiatief,' zoals hij zelf zegt, 'waarop iedereen mag meeliften.'

(Door Riny van Gerven)

Zo'n 600 teams namen afgelopen zaterdag al deel aan de quiz. Een groot succes! 'We zijn op dit idee gekomen met drie ondernemers van wie de business helemaal stil ligt,' vertelt Pim donkers. 'We wilden iets doen dat mensen bij elkaar brengt. Natuurlijk zit iedereen in zijn eigen huiskamer voor de tv maar toch krijg je een gevoel van saamhorigheid als je met z'n allen een quiz doet.'

De eerste keer is er geen geld gevraagd aan de deelnemers. Er was enkel een soort crowdfunding, wie wilde kon een bedragje overmaken. 'De volgende keer gaan we echter 7,50 per team vragen. Per slot van rekening maken we ook kosten. Die volgende keer dat is met Koningsdag. Dan doen we de 'Thuis voor de Buis Oranje Party'.

'Met de Oranjecomite's bedenken we ideeen om te zorgen dat dit feest op aangepaste manier toch door kan gaan. Bijvoorbeeld met filmpjes van de mooiste fiets of speciale koningsdagdansjes of -liedjes. En natuurlijk is er ook de quiz!'

'Zelf werken we hieraan met vijf mensen. Uiteraard kan dat niet kostenloos vandaar dat we 7,50 euro per team vragen. Overigens kan iedereen bij ons initiatief aanhaken. Dat kost niets, alleen een beetje creativiteit. Jurgen van de Brasser bijvoorbeeld had afgelopen zaterdag het idee om tijdens de dorpsquiz borrelpakketten te verkopen. Daar was hartstikke veel belangstelling voor. Wellicht zijn er met de Koningsdagquiz ondernemers die een goed idee hebben om daarop in te springen. Iedereen die wil mag meeliften. Ons motto is ook: niet klagen maar doen. Het zijn moeilijke tijden voor iedereen maar probeer er samen iets van te maken.'

Datzelfde idee had Horeca Nederland toen ze de voucher-actie bedachten. Op de website 'Help de Horeca' kun je een voucher bestellen voor je eigen stamkroeg of favoriete restaurant. Je betaalt nu maar krijgt er op dit moment niets voor. Maar als straks alles weer normaal is (en we hopen allemaal dat dat zo snel mogelijk weer het geval is) dan kun je je voucher verzilveren.