Groep overstijgend werken op OBS Cranendonck
Groep overstijgend werken op OBS Cranendonck (Foto: )

Wat zijn de onderwijsproblemen in Cranendonck?

Kijk je naar tv dan zie je veelal de randstedelijke problematiek in het onderwijs: zware werkdruk, overvolle klassen, ouders en onderwijsassistenten voor de klas, kinderen die naar huis worden gestuurd, enzovoort. Maar hoe zit dat in Cranendonck? Wat zijn de problemen waarvoor onze leerkrachten met de spandoeken naar Den Haag trekken?


Door Riny van Gerven

'Ook wij voelen heel erg dat lerarentekort,' aldus Karin Keijzer, directeur van OBS Maarheeze. 'Bij vervanging ben je al blij als er iemand voor de klas staat zodat kinderen in een veilige omgeving zitten. Zo'n jaar of vier geleden kon je nog eisen stellen aan het didactische niveau van een vervanger. Je moet blij zijn als er bekwaam personeel komt.' De vervangerspool is erg dun gezaaid, zo stelt ze.

'De werkdruk op zich is niet groter dan voorheen. De veelvuldigheid van ons vak en onze behoefte om het beste te doen voor de kinderen, maar dat het lastig is om prioriteiten te stellen. Meer salaris is fijn, maar veranderd dit het beeld over ons vak? Wordt ons beroep hier aantrekkelijker van? Overigens hebben de OBS en 't Lange in Gastel niet gestaakt. Wel hebben we andere activiteiten met de kinderen gedaan op die woensdag. We denken dat staken ons beroep toch in een negatief daglicht zet. Wel moeten we een signaal afgeven maar op een andere manier. Aan kinderen moeten we niet het voorbeeld geven dat je het bijltje erbij neergooit als het moeilijk wordt. Ze moeten juist leren in oplossingen te denken.'

Directeur Hein Lepelaars van De Boogurt en De Schatkist in Budel geeft aan dat op zijn scholen wel werd gestaakt: 'Maar niet door iedereen.' Ook hij erkent dat het lerarentekort het grootste probleem is. 'We kunnen alle vacatures nog invullen maar het wordt moeilijk. Er zijn in Nederland veel leraren tussen 55 en 65 jaar die de komende jaren met pensioen gaan. Er komen veel minder nieuwe leerkrachten bij.'

'Bij ziekte is er soms geen vervanger zodat we de klas moeten opsplitsen. Het gevolg is dat er dan leerlingen verdeeld worden over andere groepen, waardoor leraren met een enorm grote klas zitten. Men is gewend dat de school het wel oplost. Dit doet natuurlijk ook iets met de kwaliteit van het onderwijs''

Hij noemt de bureaucratie en de werkdruk: 'We krijgen steeds meer maatschappelijke problemen op ons bordje. Ik noem het lerarentekort dan ook geen onderwijsprobleem maar een maatschappelijk probleem.'

'Overigens wil ik ook met klem benadrukken dat het onderwijs een prachtig vak is, waarin betrokken mensen werken die het beste uit de kinderen willen halen. Op deze manier hangt er een wat negatieve sfeer rondom het vak en dat is juist niet wat we willen. Daarom moet de overheid eens op een goede manier gaan investeren in het onderwijs. Tot nu toe gebeurt dat veel te onzichtbaar. Het geld komt niet terecht op de plek waar het het hardste nodig is, namelijk op de werkvloer.'

Meer berichten
 

FOTOSERIES



Vacatures

BBL Leerlingen verzorgende D

SOMEREN, CRANENDONCK WEERT, NEDERWEERT EN LEUDAL